Klassiska kåldolmar på oklassiskt vis

Lördag den 16:e oktober. Vad som skulle bli en husman på klassiskt manér, med åtta personer till bords, höll på att gå käpprätt åt skogen. Två timmar innan gästerna kommer bestämmer sig min tidigare alltid så trogna spis för att gå sönder. Men skam den som ger sig… Osmaklig spis!

— 8 personer – ca 2 timmar—
Kåldolmar
3 dl långkornigt ris
1 stort vitkålshuvud
2 kg fläskfärs
1 msk + 2 tsk salt
2 tsk svartpeppar
5 kryddpepparkorn
2 krm mald ingefära
1/2 dl ljus sirap.

Koka ris på sedvanligt vis och låt kallna. Skär av roten och dra av de yttersta bladen på ditt vitkålshuvud. Finn dig en stor kastrull, fyll på det med vatten, tillsätt 1 msk salt och låt koka upp. När vattnet kokar ska du försiktigt lägga ner kålhuvudet. Har du för mycket vatten i kastrullen riskerar du att det rinner över, ut över spishällarna så att det kortsluter din spis, och det vill du absolut inte vara med om, tro mig! Plocka upp de yttersta bladen med tång, efterhand som de släpper från vitkålshuvudet. Låt bladen ligga i kallt vatten tills det är dags att rulla rulladerna. Blanda färs, kokt ris, 2 tsk salt, svartpeppar och mortlade kryddpepparkorn  och ingefära. Lägg färs i varje blad, mängd efter storlek på bladet, vik ihop och lägg på en smörad långpanna. Man kan försteka dolmarna i smör med viksidan nedåt, men det är inget måste (speciellt inte om du inte har någon spis). När långpannan är fylld med dolmar så ringlas sirap över innan de ställs in i mitten av ugnen på 225 grader. Där ska de stå i cirka 45 minuter, får de ingen färg kan du slå över ugnen på grill och öka temperaturen till 250 grader under de sista minuterna.

Servera dolmarna med till exempel pressad potatis, blancherade vaxbönor, en klassisk brunsås samt inlagda lingon och gurka.
…Upplysningsvis kan jag informera om att man både kan koka potatis och tillreda brunsås i en mikrovågsugn.

Bonuskålpudding
Den innersta halvan av vitkålshuvudet har för små blad för att göras dolmar på. Jag hackade ner denna och blandade med den resterande färs och risblandningen, la över det i en smörad ugnsform och ställde i kylen under plast. Senare på kvällen när gästerna gått ställde jag in formen i ugnen runt en timmes tid och lät det svalna till dagen efter. Då delade jag upp kålpuddingen och frös in i portionsformar.

Men vad hände egentligen med spisen?
Jag ville ju inte acceptera att ugnen var i sönder utan försökte så klart, tekniker som man är, att laga den. I proppskåpet såg jag att stiftet till en av tre proppar hade hoppat ut, och såklart hade jag inga extra 16A liggande, så iväg for jag med 1,5 timme till servering mot Clas Ohlson. När den nye proppen monterats fick jag överlyckligt igång ugnen, men spisen bestod, stendöd. Spisen drogs ut och ryggen monterades av i jakt efter en säkring eller något som skulle vara sönder, men ack nej. Fastighetsskötaren kontaktades och var totalt ovillig att bistå med vare sig hjälp eller en ny spis, det fick vänta tills på måndag. Efter detta gav jag upp och tog beslutet att låta spisen förbli sönder… På måndagen när fastighetsskötaren äntligen kom fann han så fram till att också en andra säkring till spisen hade gått. Det vara bara det att stiftet som ska flyga ut för att visa att säkringen var i sönder tyckte det var jävligt kul att jävlas med mig och helt enkelt sitta kvar på sin plats. Hur som helst, proppen byttes och spisen testades – allt fungerade, inget sönder…

Detta inlägg publicerades i Dagens rätt, Fläsk, Huvudrätt, Recept per ingrediens, Recept per kategori. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Klassiska kåldolmar på oklassiskt vis

  1. Mattias skriver:

    Kålhuvud, sa Bull… =)

  2. anteolsson skriver:

    Kära Emanuel. Förlåt att jag skrattade åt dig, det var inte illa menat. Men pluspoäng för den roliga situationen.

    Kåldolmar är fantastiskt och kålpudding också förstås. Det var en bra ide det där att göra den också.

Lämna en kommentar